След биткойните, новата вълна в света на блокчейн се нарича NFT (non-fungible-token) и набира сериозна скорост в маркетинговите трендове за 2022. Тези дигитални активи се продават за главозамайващи суми, като най-скъпата е творба на дигиталния художник Pak, The Merge. През декември 2021 г. то беше продадено на група колекционери за $91,8 млн., което според сведенията е най-голямата сума, плащана някога за произведение на жив художник. Всъщност JP Morgan изчислява, че NFT вече имат обща пазарна стойност от $41 млрд.

Естествено, много брандове вече действат в тази посока. Някои от тях са се насочили изцяло към NFT, други експериментират, а останалите наблюдават отстрани. Но никой не може да си позволи да пренебрегне тенденцията, която изглежда ще се задържи.

Все още има известно объркване относно това какво точно представляват NFT, какви са рисковете и как марките могат да извлекат полза от тази нова технология. Това ръководство за популяризиране на NFT за марките ще разгледа всеки от тези важни въпроси и ще ви помогне да разберете дали си струва да инвестирате в тях.

Какво представляват NFTs?
NFT (обикновено се произнася „en eff tee“, въпреки че малцинство предпочита „nifty“) означава негъвкав символ. „Fungible“ е странно звучащ икономически термин, който просто означава „взаимозаменяем“, в смисъл че един предмет може лесно да бъде разменен за друг с подобна стойност. Например мога да разменя банкнота от $10 за друга банкнота от $10 или за предмети, за които сме се споразумели, че са на тази стойност.

Така че, ако един токен (единица данни) не е заменяем, той е уникален и не може да бъде така лесно разменен. Той може да бъде купен и продаден за своята индивидуална стойност, но не може просто да бъде разменен с друг идентичен токен.

NFT се съхраняват в цифрова счетоводна книга (известна като блокчейн), която е разпределена между хиляди компютри – и тази книга не може да бъде променяна. Поради това собственикът на NFT е собственик на актива, свързан с неговия токен.

Това е важно в цифровия свят, където можем да създаваме безкрайни, перфектни копия на всяка част от данните. Скрийншотът на произведение на изкуството за $1млн. е идентичен с оригиналното изображение. Тъй като оскъдността създава стойност, дигиталните художници се борят да спечелят истинската си стойност. NFT помагат за създаването на ценната рядкост, която изкуството изисква.

Как NFT се включва в digital marketing?

NFT може да се отнася до почти всичко, което хората искат да притежават онлайн. The New York Times продава статии като NFT, Jack Dorsey (основател на Twitter) продава първия си туит като NFT, а компания, наречена Look Labs, дори продава „цифров парфюм“ като NFT.

Но тук е важно да се отбележи, че самите произведения на изкуството не се съхраняват в блокчейн. Съхраняването на тези файлове по този начин би било икономически и екологично непрактично, тъй като блокчейн технологията изисква огромни количества изчислителна мощност. В края на краищата, NFT са създадени, за да помагат при покупката на собственост, а не при търговията с произведения на изкуството. Тяхната основна функция е да съхраняват и да дават възможност за сключване на интелигентни договори – програми, които се изпълняват автоматично, когато са изпълнени предварително договорени условия.

NFT действа като сертификат за собственост и разписка за покупка, но по същество е връзка, която сочи към оригиналния файл с произведения на изкуството. В бъдеще трябва да очакваме по-елегантни решения, но си струва да отбележим тази настояща реалност от гледна точка на марката.

Кой използва NFT?

Технологията накара марки като Gucci, Barbie/Balmain да се потопят в дигиталните колекционерски предмети. Също така гигантите в сферата на бързото хранене McDonald’s и Taco Bell, например, бяха сред първите, които създадоха кампании, свързани с NFT, продавайки на своите клиенти дигитални Big Mac и Taco Art.

Освен това NFT могат да бъдат всичко цифрово: JPEG, GIF, 3D анимация, VR произведение и т.н. Тук вече брандовете не се ограничават до предлагането на физически продукти или услуги, а на виртуални продукти.

С развитието на Meta Verse NFT получават още по-голям „шут“ в развитието, тъй като говорим за дигитални продукти и дигитален свят. В края на миналата година Snoop Dog започна да развива своя собствена Snoopverse в The Sandbox, където миналата година един от членовете закупи „земя“ за близо $500 000.

И ако в момента NFT може да използва digital marketing като оръжие, за да завладее пазара, то в най-скоро време нещата е възможно да се обърнат и повче да залагаме на купуването на яки рекламни послания, готини криейтиви и дори просто яки статуси във Facebook. Все пак първият туит на Jack Dorsey е продаден като NFT $за 2.9 млн.

Найс, а?

Както става ясно digital се разраства с още по-голяма скорост и очакванията са скоро да може да се заплаща за постове и криейтиви и в самия Facebook. Докъде ще стигнем обаче едва ли дори и самият Зукърбърг може да предскаже от сега.

Дигитални услуги от агенция за дигитален маркетинг Storm

поддръжка на социални мрежи

реклама в Google

реклама във Facebook

реклама в Instagram

1 коментар

  1. nai-skypite-sdelki-s-nft

    2 месеца

    […] за генериране на печелба в дигиталния свят. NFT набират скорост и се котират все повече. Това са […]