Без значение колко добър е твоят бизнес или колко добре продаваш офлайн, в бързоразвиващия се дигитален свят, ако нямаш бюджет за социалните медии или не знаеш как да го използваш, рязко ще загубиш доверието на всеки клиент и бизнесът ти сериозн може да остане на заден план.

В следващите редове ще ти покажем какво е нужно при бюджетирането и оптимизацията на разходите за social media marketing.

На въпроса “Колко да отделяме за поддръжка на социалните медии?”, отговорът на дигиталния маркетинг винаги е “Зависи”. Има различни фактори, които оказват влияание. А що се отнася до рекламата, всичко се определя с тестване и е много важно да внимаваме как ще разпределим даден бюджет и можем ли да го оптимизираме.

Няма конкретна формула или правило за това колко трябва да се плаща, но проучванията на Банката за бизнес развитие на Канада показват следното:

  • B2B клиентите отделят между 2 и 5 % от приходите си за маркетинг
  • B2C клиентите отделят между 5 – 10 % от приходите за маркетинг.

Според проучванията на CMO Survey, разходите за дигитален маркетинг към септември 2021 нарастват с 58 %, като се очаква през настоящата година те да се повишат с още 14.7 %. Това кара CMO Survey да определи дигиталния маркетинг като отговорност №1 на маркетолозите. Както знаем, повишаването на рекламодателите в мрежите повишава и цените на самите реклами, а това означава че дигиталния маркетинг трябва сериозно да се фокусира върху оптимизацията на бюджетите за управление на социалните мрежи.

Бюджетът в най-общи линиии е стратегически документ, който включва планираните разходи за определен период от време като той може да бъде изготвен на дневна, седмична, двуседмична, месечна или годишна база. Той се изготвя на база изискванията и усилията на клиента, както и цената, която е готов да плати за тях. И разбира се, трябва да е съобразен с бизнес целите. 

Маркетинговият план включва обобщен ситуационен анализ, описание на целевия пазар, общи и специфични пазарни цели. Оптималният маркетингов бюджет е този, при който пределните или нарастващите увеличения на продажбите са равни на пределните разходи за комбинацията от маркетинговия микс. Разбира се, това е идеалният икономически случай при равни други условия, но знаем, че на пазара има много други фактори, като промоциите например, които водят до отклонения.
Бюджетирането за социалните медии е важно по следните причини:

  • Помага за приоритизиране на дейностите
  • Определя важността на използване на канала
  • Помага за точното измерване на ROI 

Планът за бюджета за социалните медии трябва да включва:

  • Средства за съдържание – качественото съдържание в мрежите е най-важно що се отнася до присъствието на бранда. Тук говорим за всичко – текстове, описания, графичен дизайн, снимки. Често може да се наложи наемането на професионален фотограф, което ще повлияе на бюджета.
  • Софтуер – различни инструменти за обработка, реклама и анализ, които да са подходящи за вашия бизнес като цената и вида им зависи от характера и големината на бизнеса.
  • Пари за реклама – добрият бизнес не може да разчита единствено на органично съдържание. Тук със сигурност идва ред на платените реклами, които включват Facebook Ads, Instagram Ads и LinkedIn Ads (най-често използвани у нас), а също така и Facebook Messenger Ads, Pinterest Ads, Twitte Ads и Snapchat Ads. С навлизането на TikTok Business у нас най-вероятно ще бъдат включени и TikTok Ads.
  • Influencer marketing – вече все по-често срещан у нас, но за съжаление все още доста подценяван, както и в повечето случаи пошло използван. Често в групите за фрийланс се наблюдава търсенето на закупуване на Инстаграм профили с определен брой последователи, най-вече заради инфлуенсър маркетинга.

Това е както нерелевантно за самия бизнес, така и подкопава значимостта на инфлуенсърите, които все още не се приемат напълно насериозно като професия у нас.

  • Обучение – ако имате собствен екип, а не използвате външна фирма, е добре да подобряват уменията и знанията си, чрез различни курсове, тъй като дигиталният маркетинг е динамично развиваща се сфера.
  • Стратегии и управление на социалните медии – има различни инструменти, които улесняват и подобряват работата в социалните мрежи, като комбинират  няколко инструмента в себе си, за да дадат възможност за по-добра организация и мониторинг на работния процес.

Такива инструменти предлагат например 24sevensocial или Statusbrew.

И ако още не си убеден в значението на социалните медии –

по данни на SproutSocial потреблението на социалните мрежи от потребителите продължава да нараства, както следва :

  • поколение Z – 78 %
  • поколение X – 75 %
  • милениално поколение – 77 %
  • бейбибумърите – 54 %

Ако все още се колебаеш или не знаеш как да разпределиш своя бюджет за социалните медии или пък нямаш специалист дигитален маркетин, ние от Storm.bg сме насреща.

1 коментар