UX (user experience) дизайнът е стремежът да накараш нещата да работят за всички участници. Той подобрява преживяването на потребителя като го прави по-плавно, безпроблемно и положително. С новите изкуствени и виртуални реалности, които променят начина, по който работим и общуваме, през последните две години се наблюдава увеличаване на използването на интернет и технологични устройства. Има повече потребители, повече изисквания, повече променящи се нужди на потребителите и много повече обратна връзка, което прави UX design една от най-динамичните области на дизайна. За да бъдете в крак с тенденциите, ето някои идеи относно трендовете в UX дизайна през 2022 г.

  • Наблюдава се заслено внимание към преживяванята като story telling, персонализация и емоционаленно взаимодействие на дизайна, които придават дълбочина и реалност на потребителските преживявания. Интересът към историите не е нищо ново. Напротив. Много преди да съществуват текстовете пещерните хора са разказвали своите истории в рисунки. Приказките и разказите и до днес продължават да пътуват във времето и да бъдат актуални. Тези истории позволяват на хората да се обвържат емоционално с разказаното.

Именно към това се стреми и UX design – чрез преживяването на разказаните истории да изгради силна връзка между бизнеса и клиентите. Колкото повече потребителят познава пълната история на марката или историята на преживяването на клиента, толкова по-вероятно е той да се довери и да се свърже с бизнеса. Преведете потребителя през вашата история страница по страница и го превърнете в един от главните герои като постепенно го въвлечете в нея, разкривайки му как той се вписва във визията ви. Накарайте го да се идентифицира като ползвател на вашия продукт/услуга и ще го спечелите веднага.

Dove са една от компаниите, които много успешно се справят с тази задача.

Dove US
  • Експериментиране с разположението на навигацията

Разположението на навигацията на екрана и начинът, по който потребителите ще стигнат до нея, са две много важни съображения в UX. И тъй като използването на мобилни устройства и размерите на екраните продължават да растат, дизайнерите на UX ще трябва да измислят нови решения за навигационното меню. Тази година ще видим как UX дизайнерите се заиграват с разположението на навигацията – преместване на навигацията или ключовите бутони и елементи по-близо до долната част на екрана, или някакъв хибрид, при който навигацията е в горната част, но в долната има опции за табове за ключови страници.
За потребителите възможността да намират елементите за навигация е от изключително значение. Разположението в долната част може да е от полза за тях, тъй като лентата е по-лесна за достигане, но недостатъкът е, че може да предизвика объркване при намирането или да отнеме известно време за приспособяване. Ето защо през предстоящата година ще започнем да виждаме повече експерименти с разположението на навигацията. Само времето ще покаже кой метод ще бъде печеливш.

By Ilham Anugrah via Behance
  • Безпроблемно потребителско преживяване

Тази тенденция в UX е свързана със създаването на потребителско изживяване, което преминава плавно от една стъпка към друга. За да постигнат безпроблемно изживяване, UX дизайнерите трябва да се съсредоточат върху създаването на непрекъснатост, независимо дали става въпрос за конкретен момент като извършване на плащане, или за цялостното пътуване на клиента от влизането в сайта, през разглеждането на онлайн магазина, извършването на покупка до получаването на стоката.

Важно е потребителското изживяване да е последователно и всеки елемент в рамките на даденото изживяване да е естествено продължение на един друг. Плавното протичане на изживяването означава положително преживяване за потребителя.

Вече наблюдаваме ръст на т.нар. супер приложения – приложения, които предлагат много услуги, предоставяни чрез „минипрограми“ или интеграции с трети страни. Целта е да се задържи вниманието на потребителя за по-дълъг период от време на вашия уебсайт или приложение, независимо дали става въпрос за безкрайни емисии от видеоклипове или за интеграции в социални мрежи и електронна търговия.

Например WeChat, която първоначално беше социална платформа, сега включва пълноценна електронна търговия в рамките на приложението. Потребителите могат дори да поръчат такси и да кандидатстват за заем чрез приложението. Социални платформи като Instagram, Facebook и Twitter вече са интегрирали електронната търговия в своите платформи. Банковите приложения улесняват изпълнението на финансови нужди като бюджетиране, проследяване на разходи, международни трансфери, плащания и управление на парите на едно място.

  • Гласов потребителски интерфейс

Гласовото управление в никакъв случай не е нова тенденция в UX. Нов е начинът, по който тя се формира днес. Първоначално UX дизайнът за гласови интерфейси беше screen-first, което означава, че първата и основна точка на контакт беше екранът. Ето защо, гласовите потребителски интерфейси могат да се окажат недостатъчни, като са бъгави, не успяват да се интегрират с приложението или се получават забавяния на момента, в който човек трябва да говори.

Тъй като употребата на гласов интерфейс все повезе се увеличва, е нужно да се поработи върху взаимодействието между потребителя и гласовото приложение или софтуер.

  • Персонализирано преживяване

Персонализирането на потребителското изживяване е тенденция, която няма да изчезне скоро. С изобилието от съдържание, до което потребителите имат достъп в интернет, все повече приложения и уебсайтове персонализират изживяването за всеки отделен потребител. От мейли до приложения, всичко трябва да е лично за конкретния потребител.
Персонализацията обикновено се фокусира върху неща като локализация (препоръчване на неща въз основа на това къде се намира потребителят), демографски данни (статистически данни като възраст, пол, образование, националност, етническа принадлежност или религия и др.) и поведенчески данни (данни, събрани от поведението на потребителя в уебсайта или приложението). С тази информация UX дизайнерите създават преживяване и пътуване, които са персонализирани спрямо това, което потребителите очакват, от което се нуждаят или искат.

By Nagen
  • Креативни преживявания при скролване

Скролването е самостоятелно преживяване и става все по-изобретателно. Тази тенденция в UX се фокусира върху пътуването, при което чрез превъртане се откриват все повече части от даден уебсайт. Променят се елементи на заден план, елементи, които се движат през страницата заедно с потребителите, или потребители, които се потапят в преживяването на това, което предлага уебсайтът. Някога превърналото се в пасивна и просто крайна функция превърнало се в активно и ангажиращо преживяване, което отвежда потребителите на пътешествие. Резултатът е положително, въображаемо и завладяващо преживяване.

https://stonestyle.co.th/

Разбира се, тенденциите ще продължат да се развиват, защото потребителите всеки ден се променят. Както и дигиталния свят. Важното е да следи потребителското преживяване.

За да си в крак с тенденциите, продължавай да скролваш из блога на  агенция за дигитален маркетинг Storm.

А ето и някои от услугите, които предлагаме:

поддръжка на социални мрежи

реклама в Google

реклама във Facebook

реклама в Instagram

поддръжка на Facebook страници

1 коментар